pondelok 28. marca 2011

Sú diamanty výhodnou investíciou?

Zatiaľ čo sa dopyt prepadá, De Beers pripravuje novú kampaň k jej oživeniu s hlavným oznámením - diamanty ako výhodná investícia. Ak by sa podarilo spoločnosti nadviazať na jednu z najúspešnejších kampaní minulého storočia "Diamant je večný" ktorá zvýšila povedomie o diam a dostala ich do mnohých oblastí, kde predtým neboli k nájdeniu, potom možno zmenu trendu očakávať. Avšak nadviazať v dnešnej dobe na takúto kampaň je veľmi náročná výzva. Najmä v konkurencii zlata.

Záujem investorov o zlato totiž v prvom štvrťroku prudko vzrástol, a to o neuveriteľných 248% voči rovnakému obdobiu minulého roka. Na druhej strane najznámejší producent diamantov na svete De Beers, zaťažený dlhmi 6,4 miliardy dolárov, sa potýka s tak významným poklesom dopytu, že produkciu bude musieť pravdepodobne znížiť až o 40%. De Beers už dostala pôžičku na stabilizáciu vo výške pol miliardy dolárov, viac v nedávnej Fascinácia týždňa.
Celosvetový dopyt po zlate stúpla medziročne o 38 percent na 1 016 ton predovšetkým kvôli nákupom

investorov, ktorí sa obávajú pokračovania finančnej krízy. Zlato je totiž v poslednej dobe považované investorov za bezpečné útočisko v dobe ekonomickej neistoty a poistku proti inflácii. Investičné dopyt z celkového objemu tvorila viac ako polovicu predaného zlata, a to 596 ton - čo znamenalo spomínaný rast o 248%, ostatné dopytu ako pre šperkárske účely alebo zdravotníctvo sa prepadli (-24%, resp. -31%).

Trh s diamantmi totiž nie je otvoreným trhom a všetky predaja prechádza aukčnom sieňami. Toto úskalia síce hrá do kariet neobyčajným diamantom väčšej veľkosti, špeciálne farby, netradičného pôvodu alebo diamantom sa špecifickou históriou - pozri napríklad posledný aukcie veľkého modrého diamantu s pôvodom zo slávneho bane Cullinan, ktorý sa podarilo vydražiť 9,5 milióna dolárov. Avšak diamanty menšej veľkosti alebo dokonca šperky sú veľmi ťažko predajné a na trhu nie je spôsob, ako ich efektívne speňažiť. Rovnako tak finančné inštrumenty viazané na diamanty v podstate neexistujú, len niektoré investičné fondy ponúka investície do diamantov.
Či sa teda De Beers podarí novou kampaňou vzbudiť záujem investorov je neisté, najmä ak cieľovou skupinou sú racionálne investori a zacielenie na emócie tu nebude nič platné. Spoločnosť sa tiež snaží rozvíjať spoluprácu so štátmi Blízkeho východu a podporiť ich záujem o nákup diamantov, rovnako tak čínske zásoby diamantov môžu byť zvýšené. Aj preto diamanty stále zostávajú skôr emocionálna záležitosťou, zatiaľ čo zlato aj investíciou.