štvrtok 19. mája 2011

Víno ponúka väčšie výnosy než investícia do zlata či ropy

Investičný nákup špičkových vín môže priniesť vyššie výnosy než investovanie do zlata alebo drahých kovov. Pri dobrom výbere vína totiž presahujú ročné výnosy 12%, nárast cien je takmer pravidlom a ani v krízových obdobiach ceny neklesajú. Tvrdí to jeden z popredných českých odborníkov na obchodovanie s vínami Zlatko Míčka, jeden z rečníkov na investičnom summite MoneyExpo, ktorý sa uskutoční 18. a 19. júna.


Aj keď víno nepatrí ku klasickým komoditám, ktoré sa obchodujú na komoditných burzách, v posledných rokoch svojím zhodnotením predčila aj zlato alebo ropu. Dokonca sa s ním obchoduje na princípoch tzv futures kontraktov, ktoré sú známe z komoditných trhov: víno sa nakupuje v čase, keď ešte dva roky bude zrieť u výrobcu v sudoch (tzv. en Primeur nákup, čiže futures).


Napriek tomu vínu stále chýba organizovaný trh a s vínami sa obchoduje v jednotlivých výrobných oblastiach, kde určité pravidlá obchodu existujú a sú rešpektované. "Nevýhodou je, že v jednotlivých oblastiach je trh rozparcelovaní medzi jednotlivými obchodníkmi, ktorí ho viacmenej ovládajú," tvrdí Zlatko Míčka. "Ak chcete ako investor nakupovať, prakticky sa bez týchto lokálnych obchodníkov a sprostredkovateľov nezaobídete."





Investícia, ktorá zreje



Investovať do vína je podobné, ako investovať do nákupu akéhokoľvek iného tovaru. Avšak zatiaľ čo u umenia sa zvyšuje jeho cena starobou alebo popularitou umelca, víno je výnimočné v tom, že sa kupuje v podstate nehotové: dva roky ešte zreje u výrobcu v sude a po naplnení do fľaší ho investor na svoje náklady uskladní a čaká, kým víno nedosiahne optimálnu fľašovú zrelosti, kedy je ideálne pre konzumáciu. Vtedy je cena vína zaujímavá a začína tá pravá vzrušujúca hra, kedy sa ponúka konečnému spotrebiteľovi.

Prevažná väčšina svetovej produkcie vín je určená na rýchlu spotrebu. Vín, u ktorých je predpoklad, že sa ich hodnota bude starobou zväčšovať, je len zlomok, odhaduje sa na 0,2% svetovej produkcie.

Ťažké kúpiť, ľahké predať


Investovať do vína rozhodne nie je jednoduché. Dôležitý je totiž ako výber konkrétnych vín, ktoré je potrebné posúdiť podľa kvality a chuti, tak aj znalosť fungovania jednotlivých trhov.


Jednoznačne najznámejší je trh s vínami vo francúzskej oblasti Bordeaux. Tu spolu s obchodníkmi pôsobia priamo majitelia jednotlivých pivníc, Château. Veľmi dobrými trhy sú tiež oblasti Bourgogne so svojou aukcií Hospice de Beaune a tiež menšie trhy v Taliansku a Španielsku. V ostatných krajinách sú trhy v plienkach a výber vína je v podstate len dohodou s konkrétnym vinárstvom.

Pre odborníkov alebo odvážnych investorov samozrejme vždy existuje možnosť nakupovať priamo od výrobcov. Ak sa jedná o investičný víno, nie je taký nákup vôbec jednoduchý: okrem dobrého výberu vína musíte tiež dobre poznať pomery na miestnom vínnom trhu. "Podceniť také informácie znamená vystavovať sa neprimeranému riziku, ktorý investíciu s veľkou pravdepodobnosťou znehodnotí," .


Cena vína neklesá

Pozitívom investovania do vína je vysoká stabilita trhu. Kým akciové alebo komoditné trhy môžu prudko rásť, ale rovnako prudko padať, hodnota vína sa v minulosti vždy buď zvyšovala, alebo stagnovala. Napríklad na trhu Grand Cru Classé Bordeaux sa za posledných 30 rokov nikdy nestalo, aby hodnota vína klesla pod nákupnú cenu.

Jedným z veľkých špecifík u investičného vína je vývoj ceny, ktorá prechádza niekoľkými fázami a nerastie lineárne. Prvou fázou je nákup vína en Primeur, teda priamo v sude u výrobcu. Už tu sa môže strhnúť prvá vlna záujmu a spôsobiť zvýšenie ceny. Ďalší pohyb prichádza za ďalšie dva roky, kedy je víno fľaškované a nakupujú ho investori, ktorí chcú mať konkrétne fľaše. Po fľaškovaní sa cena zvyšuje len pozvoľna, prakticky sa čaká na okamih, kedy je víno fľaškovo zrelé a pripravené na predaj konečnému spotrebiteľovi.

V okamihu optimálnej fľašové zrelosti začína ďalšiu časť vývoja ceny - a tu okrem zrenie vína môže hrať rolu aj rozdiel medzi ponukou a dopytom. Ak fliaš na trhu ubúda, cena stúpa rýchlejšie a kulminuje v okamihu, keď počet fliaš na trhu klesne pod hranicu dostupnosti, teda asi 10.000 fliaš. "Potom môže nastať nepredvídateľný vzostup, keď cenu určuje majiteľ každej fľaše na základe dopytu. Ak sa podarí nakúpiť víno, o ktoré je taká dopyt, môžu zisky vystúpať na stovky aj tisíce percent pôvodnej ceny. "


Na víne sa zarába viac ako 10% ročne. "Osobne sledujem vývoj cien vín v Bordeaux od roku 1998 a priemerný nárast dosahoval 13,6%,".



En Primeur, alebo fľaše?


Ak chcete investovať do vína, je máj príhodný mesiac napríklad pre oblasť Bordeaux, kde práve začína predaj vín ročníka 2010 en Primeur. Investovať možno samozrejme aj do starších ročníkov, fľaškovanie a doporučeníhodné sú vína z oblasti Bordeaux z ročníkov 2000, 2004 a 2008, kde možno očakávať solídny nárast ceny. Staršie ročníky sú k zohnaniu len výnimočne a investície do nich by bola rýdzo špekulatívny, keďže už teraz je možné ich získať len za vysoké ceny. "Pre investora je najlepšie nakupovať víno z ročníkov, ktoré ešte nie sú vo fľašiach, pretože ich cena je nižšia a veľmi pravdepodobne bude za dva roky rast."


Rizík pri nákupe vína je samozrejme veľa, ale medzi tie najväčšie patrí nesprávny výber konkrétnych vín. Samotný výber vín je prvým a najdôležitejším krokom. Pristupuje znalosť trhu a odhad likvidity produktu.


Ďalším rizikom je aj vada vína. Fľaše sú zvyčajne zátkovanie prírodným korkom, ktorý môže ovplyvniť chuť vína. Odhaduje sa, že asi 5% vín trpí vadou chuti, "má korok". "Tento dojem je veľmi subjektívne a len u 1% vín je vada tak výrazná, že je víno treba vyradiť ako nepiteľné," . Toto riziko však prechádza okamžikom predaja na kupujúceho a žiadne víno nemožno spätne reklamovať.



Plus500



Sám, alebo cez brokera?


Víno je jednou z komodít, ktoré môže investor nakúpiť sám, aj keď len málokto tak robia. Treba veľkých znalostí v odbore a prístup k prvotriednym informáciám. Bez toho je lepšie spojiť sa so znalcom a následne vína nakúpiť podľa jeho odporúčania, alebo nakupovať od obchodníka, ktorý tento servis zabezpečuje. Navýšenie kúpnej ceny o sumu za takúto službu ku u znalcov i obchodníkov podobné, jednoduchšie je teda obrátiť sa priamo na obchodníkov, ktorí zabezpečia všetko potrebné.


Dôležité je nezabudnúť pri nákupe vína na zabezpečenie certifikovaného skladu. Len takto naskladnené vína sú totiž dobre predajná. Sklady prevádzkujú často priamo obchodníci, ktorí následne vydávajú doklad o certifikovanom uskladnenie. Víno bez takéhoto dokladu môže byť ťažké predať.


Rozdiel medzi cenami skladov u nás a v zahraničí sú zrhuba dvojnásobné. U nás je možné uskladniť kartón vína s 12 fľašami za ceny od 5 do 15 eur, čo pri obvyklej cene kartónu medzi 700 eur a 3 tisíc eurami dáva veľmi slušný ziskový potenciál.


Ak sa rozhodnete víno predať, je jeho likvidita veľmi vysoká. Rešpektovanie najnižšie trhové ceny pri elektronickom predaji umožňuje predať víno behom niekoľkých minút a zhruba do 14 dní mať na účte investované prostriedky a zisk. "Samozrejme je možné ponúkať víno na špecializovaných weboch alebo vo vinotékach a maximalizovať zisk. Čím rýchlejšie chcem predať, tým nižšiu cenu získam, ".


Víno je natoľko špecifická investícia, že by sa mu mal venovať predovšetkým ten, kto k nemu má vzťah. U vína nie je odmenou len zhodnotenie prostriedkov. "Ak otvoríte totiž po čase fľašu vína, do ktorého ste investovali, a je skvelá, je to tá najlepšia odmena!"