pondelok 2. augusta 2010

Franchising

Jedným zo spôsobov ako investovať je aj Franchising .

Franchising [vyslov: frenčajzing] je marketingový odbytový systém, v rámci ktorého jedna strana (tzv. poskytovateľ franchisingu) poskytuje druhej, od nej inak spravidla právne a finančne nezávislej, strane (tzv. prijímateľ/nadobúdateľ franchisingu) za priamu alebo nepriamu odplatu právo využívať súbor (balík) práv priemyselného a duševného vlastníctva (tzv. franšíza, franchise) s cieľom výroby alebo marketingu určitého druhu tovaru alebo služiebalebo technológií. Poskytovateľ a prijímateľ franchisingu v rámci franchisingu spravidla úzko a trvalo spolupracujú.

Za prvý prípad franchisingu sa považuje výroba šijacích strojov Singer. Na prelome 19. a 20. storočia týmto spôsobom vznikala sieť amerických benzínových čerpacích staníc. Tento systém používajú najmä hotely, motely a všetky typy reštaurácií (McDonald's, KFC). Dovoľuje totiž podnikať v danom odbore bez počiatočných znalostí, bez dlhého získavania skúsenosti a praxe, znižuje riziko. Dovoľuje používať obchodné meno poskytovateľa franchisingu a jeho ochranné známky, prevádzkový systém a postupy, chránené receptúry a stratégiu marketingu.

V pohostinstve poskytovateľ franchisingu poskytuje prijímateľovi franchisingu hlavne:

* použitie vlastných receptúr a spôsobu výroby
* špeciálne zariadenie a vybavenie reštaurácie
* spôsob servisu, riadenia a kontroly
* prieskum trhu a marketing
* školenie a tréning personálu
* podporu prevádzky